La
Junta de personal d’administració i serveis (PAS) de la Universitat de
Barcelona (UB) va presentar un contenciós per demanar la nul·litat de la gran quantitat de comissions de serveis utilitzades de
manera fraudulenta, d’una banda per la manca de justificació i d’altra
banda per la durada de les mateixes, superior al limits fixats per la
normativa. Aquesta actuació de la UB va continuar malgrat els requeriments previs
realitzats.
La
UB ha estat utilitzant diferents formes jurídiques (comissions de serveis,
encàrrecs de funcions, acumulació de tasques,..) per donar aparença de
legalitat a les seves actuacions, però que en realitat corresponia a comissions
de serveis il·legals. A més ho ha fet en un nombre tant elevat de vegades que
ha esdevingut el procediment habitual de provisió de llocs de treball, malgrat
que la normativa especifica que aquest
és un sistema excepcional.
El
tribunal contenciós administratiu va dictar resolució el 22 d’abril de 2016 contra la UB, i a més la va condemnar a pagar
costes. Tanmateix la UB, en una clara actitud dilatòria va interposar recurs davant el Tribunal Superior de Justicia de Catalunya (TSJC), el qual ha
ratificat el 19 d’abril de 2017 la primera sentència i ha tornat a condemnar a costes a la UB.
Costes que s’han d’afegir a les despeses d’advocats i procuradors, per un
judici que sabien que tenien perdut, com així han reconegut en diferents
converses.
Malauradament
en el temps transcorregut des de la primera sentencia, la UB va procedir a consolidar moltes d’aquestes situacions il·legals.
Aquesta actuació es va realitzar mitjançant la modificació de la Relació de Llocs de Treball (RLT) per la
“via de fet”, que no és una altra cosa que modificar les places “ad person”
per donar aparença de legalitat als pagaments irregulars que des de fa molt
anys s’han estat realitzant. I no ens referim només als casos afectats per la
sentència contra les comissions de serveis, doncs també afecta a altres
pagaments irregulars detectats per la Sindicatura de Comptes i denunciats
públicament per la Secció Sindical de CCOO-UB. I
així, aquesta RLT de “via de fet” també ha estat objecte de recurs per part de
la Junta de PAS.
Aquesta sentència del
TSJC, sense precedents i que considerem històrica, suposa posar en evidencia una manera
d’actuar contraria a dret per part de la UB des de fa molt de temps, i
especialment els darrers anys. Aquesta mena d’actuació, com si fos un “cortijo”,
fent i desfent al marge de la llei, que també inclou una dinàmica de
contractacions temporals sense control (casualment moltes vegades amb contractacions
de familiars, amics i coneguts) ha suposat una gran desregulació de les
condicions laborals de treballadors i treballadores.
Judicialització de
les relacions laborals
En
els darrers anys la UB acumula diferents denuncies perdudes en l’àmbit de
personal laboral PAS i PDI. Per
exemple, actualment la UB està negociant amb el Comitè d’Empresa de PAS com
donar sortida al concurs denunciat davant el TSJC, i en el cas del Comitè
d’Empresa de PDI, Inspecció de Treball ha posat un termini a la UB per
facilitar la informació imprescindible per realitzar les seves tasques de
representació i defensa dels interessos del col·lectiu.
Cal una neteja i
canvi d’actitud urgentment
La
UB necessita urgentment fer una neteja a
fons i garantir els drets de treballadors i treballadores. Es fa necessari un
canvi radical respecte les actuacions de l’anterior equip, doncs es continuen
utilitzant les comissions de serveis com a forma habitual de provisió, encara
que es vagin modificant diferents aspectes formals arrel de les continues
denuncies (recursos d’alçada, informacions públiques de CCOO, queixes de la
Junta de PAS,...)
També
cal realitzar una auditoria en la
Política de Personal dels darrers anys, i desitgem que el nou equip de
govern de la UB faci neteja d’aquestes situacions i de tots els càrrecs que han
estat còmplices d’aquesta situació, por acció directa o per complicitat
necessària.
En
aquesta important tasca CCOO-UB està disposada a participar activament i fer
els esforços necessaris per a la regularització dels sistemes d’accés i
provisió de llocs de treball temporals i fixos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada