Com a qüestió prèvia s’ha d’aclarir
que el document “implementació
de la reforma de les estructures administratives i de gestió (RAG) marc de
referència per a l’elaboració de l’RLT de PAS 2015/16”, publicat per la UB
a l’InfoPAS el 21 de setembre, no ha
estat negociat amb els representants sindicals. De fet la Gerència ho va
explicar a Comitè d’Empresa de PAS laboral i Junta de PAS funcionari el mateix
dia que es va publicar.
Així mateix, el contingut del mateix
pot portar a confusió quan es refereix a Acords previs atès que aquests no
estan incorporats literalment i s’ha aprofitat per a introduir modificacions
unilaterals. De tota manera no cal que tot el document estigui acordat (per
exemple, el “Preàmbul” no deixa d’ésser
una “declaració de part”), però sí que s’ha de vetllar perquè qualsevol modificació sobre els Acords anteriors
siguin consensuades. No s’hi val que la UB faci modificacions unilaterals,
perquè això seria el mateix que incomplir els Acords.
Malgrat diferents afirmacions de manteniment de la Plantilla, cal verificar
i fer el seguiment de què això sigui cert, per la qual cosa és necessari
disposar d’un llistat de places i persones afectades per la Reforma.
Pel que fa al contingut del
document, en destaquem fins al moment el següent (hi ha apartats que caldrà negociar
més endavant, com el document explica, ex: el Manual de valoració de complements, C.Específic
– CE de PAS-F - o C. Lloc de Treball – CLT de PAS-L):
1. Preàmbul i presentació
Cal assenyalar que exclusivament és
una declaració explicativa de l’equip de govern de la UB. Per la nostra part el
veiem que es barregen d’una banda la Relació de Llocs de Treballs (que és el
que veritablement el personal porta anys reclamant que es faci correctament) i
la Reforma de les estructures administratives i de gestió (RAG), la qual és
decisió de la UB, però que el fet de que es tractin conjuntament amb la RLT
provoca no pocs problemes de procediment i greuges comparatius.
2. Marc normatiu d’aplicació
Respecte dels agents negociadors, en
el cas del PAS-L es diu que es negocia amb el
Comitè d’Empresa, però en el cas de PAS-F no ho concreta, diu “legítims
representants”, és a dir, una vegada més la UB “recorda” que el paper de la
Junta de PAS no té el mateix reconeixement jurídic d’un Comitè d’Empresa, però
al mateix temps oblida que l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (EBEP), el qual
és llei orgànica, estableix que la negociació del personal funcionari es duu a
terme amb les Meses de Negociació, i aquesta no ha estat creada a la UB. Per
aquet motiu, i mentre la UB no procedeixi a la seva creació (demanada des de fa
anys pels diferents Sindicats que composen la Junta de PAS), és importat, per
qüestió de seguretat jurídica, que els Sindicats s’afegeixin als diferents
Acords.
Pel
que fa a la normativa que menciona, és incomplerta i només parla de “criteris
generals”, però en realitat l’EBEP va molt més enllà. Així, per exemple, la normativa aplicable respecte de l’EBEP:
Artículo 37. Materias
objeto de negociación.
…
1. Serán objeto de negociación, en su ámbito respectivo
(…)
b) La determinación y aplicación
de las retribuciones complementarias
de los funcionarios*.
c) Las normas que fijen los criterios
generales en materia de acceso, carrera, provisión, sistemas de clasificación
de puestos de trabajo, y planes e instrumentos de
planificación de recursos humanos.
…
m) Las referidas a calendario
laboral, horarios, jornadas, vacaciones, permisos, movilidad funcional y geográfica,
así como los criterios generales sobre la planificación estratégica
de los recursos humanos, en aquellos aspectos que afecten a condiciones de
trabajo de los empleados públicos.
2. Quedan excluidas de la obligatoriedad de la negociación, las materias siguientes:
a) Las
decisiones de las Administraciones Públicas que afecten a sus potestades de
organización.
Cuando las consecuencias de las decisiones de las Administraciones Públicas que afecten a sus
potestades de organización tengan
repercusión sobre condiciones de trabajo de los funcionarios públicos
contempladas en el apartado anterior, procederá
la negociación de dichas condiciones con
las Organizaciones Sindicales a que se refiere este Estatuto
*nota: afecta a Valoració, i per tant al Manual
proposat i per tant als CE de PASF i CLT de PAS-L
Tampoc
no aclareix l’obligació negociadora de l’article
166 de l’Estatut de la UB (EUB). El que diu l’EUB a l’art. 166 és el
següent:
Article 166
1. La
relació de llocs de treball de personal d’administració i serveis és elaborada per
la Gerència, prèvia negociació amb la
Junta de Personal d’Administració i Serveis Funcionari i amb el Comitè
d’Empresa, i s’eleva al Consell de Govern, amb l’informe previ de la
Comissió de Personal d’Administració i Serveis,....
També cal afegir la referència al 6è Conveni del PAS-L. Així a l’art.13, pel que fa a l’organització
del treball, el qual és potestat de les gerències, també indica que s’ha de
respectar el que preveu l’art. 41 de l’Estatut dels Treballadors (ET), com a
ara
Article
41.4 ET
La decisió de modificació
substancial de les condicions de treball de caràcter col·lectiu ha d'anar
precedida d'un període de consultes amb els representants legals dels
treballadors d’una durada no inferior a 15 dies. Aquest període de consultes ha
de tractar les causes que han motivat la decisió empresarial i la possibilitat
d'evitar-ne o reduir-ne els efectes, i també sobre les mesures necessàries per
atenuar-ne les conseqüències per als treballadors afectats.
Durant el període de
consultes, les parts han de negociar de bona fe, amb vista a aconseguir un
acord.
3. Text refós dels acords adoptats
Considerem que el text refós no pot ser utilitzat per introduir modificacions
unilaterals del que ja es va acordat amb anterioritat. Cal respectar els
acords, i si es considera necessari realitzar un text refós, aquest només ha de contenir els Acords previs. Així
mateix resta pendent de comparació el text proposat amb els Acords de
referència preexistents i que es relacionen més avall.
Pag. 6 segon paràgraf s’afirma que els acords addicionals es van adquirir
exclusivament en el si de la Comissió Delegada de PAS (CDPAS), no és cert i es
diu de manera confusa: “sembla que...”
D’altra banda no es fa una relació sencera
i correcta dels documents aprovats per la CDPAS. Els correctes en són:
- “Característiques i implementació de la RLT PAS-L” (26.2.2012) (inclou els “II
Acords addicionals a la RLT-L”). Veure annex
2.
-
“Documentació i informació necessàries per a les actualitzacions de la
RLT PAS L i F” (14.11.2013). Veure annex
3.
De l’afirmació “deixa sense efecte” no es pot admetre que es facin
modificacions rellevants unilaterals (per exemple no ho seria qüestions
d’estils, format, etc. per aconseguir un text unificat), atès que això seria
equivalent a l’incompliment del que es va acordar en el seu moment.
3.1. Mecanismes de participació
La referència que es fa a la Comissió paritària segons “el punt 6.2
dels II Acords addicionals” obvia que aquesta es referia a la RLT del PAS-L. Va
ser amb posterioritat que CE, JP i Sindicats vam acordar amb RRHH l’establiment
d’una Paritària comuna de PAS-F i PAS-L, però aquesta ha estat molt inoperant en tot aquest temps. Davant
d’això i del fet de què ara es vol utilitzar també la Paritària per a la
negociació de la RAG, ens fa replantejar el paper. Aclariments i propostes respecte el paper de la Comissió Paritària:
-
Paritària no es refereix al nombre de membre de la
Comissió, es refereix a que hi ha dues
parts (UB i representants sindicals), i cadascuna concreta les persones que
hi envia. Dintre de la “part sindical” hi ha “paritat” en CE i JP. Per tant la
presa de decisions de la Paritària no es fa per votació dels presents. En
definitiva hi ha dues parts i els acords s’han de prendre per consens entre les
diferents parts. Això en tot cas no impedeix
a la UB portar endavant les seves propostes, però prèvia negociació.
-
Les decisions de la “part sindical” tampoc es fa per
votació entre els assistents. Ha d’haver majoria dels representants dels
Sindicats del CE i de la JP respectivament per poder afirmar que hi ha una
“posició presa per la part sindical”. Altrament sí que poden haver opinions sindicals
i/o individuals.
-
Els possibles Acords
(entenen els temes rellevants, no els propis d’organització del treball de la
Comissió, etc) les ha de ratificar, si
s’escau, pel CE i la JP respectivament, atès que aquests en són els òrgans
que tenen la potestat negociadora.
-
Els temes que
afecten exclusivament a un col·lectiu (exemple, estructura dels
Departament, Mapa de llocs de PAS-L,...) s’han de negociar directament entre la
UB i CE o JP respectivament, si bé resta pendent de definir el lloc més adient (en
comissió negociadora?)
-
Com dèiem abans en l’apartat “Marc normatiu”, el paper
“negociador” de la Junta, ha de quedar clar que es reconegut per la UB (la
“llei” li deixa un paper d’informació i poc més, a diferència dels Sindicats, o
Mesa de negociació EBEP, la qual no ha estat creada a la UB)
Altres qüestions d’aquest apartat:
Pàg. 7, 1r paràgraf. L’afirmació
“el personal opini amb caràcter previ a la negociació...” es refereix només a
les fitxes? Va relacionat amb el següent paràgraf?
Al 2n paràgraf. “les fitxes dels
llocs de treball seran trameses al personal...” Es refereix a situació actual? o
també a les propostes de les estructures?
L’opinió del personal afectat és fonamental per tal de
valorar la definició de les seves tasques i per tant considerem insuficients
que les seves opinions siguin trameses mitjançant els caps. Considerem
imprescindible que simultàniament siguin trameses també directament a la Comissió Paritària.
Així mateix cal publicar totes les fitxes a l’Intranet (InfoPAS) per tal de que
tothom vegui la resta de llocs i pugui fer, si s’escau, les comparacions
pertinents. Cal fer un exercici de transparència.
5è paràgraf. Pel que fa a la Comissió
de seguiment (exclusiva de la Gerència), quin interès té que això aparegui aquí?
Això correspon a l’organització interna de la gerència.
6è paràgraf. Parla de la missió de
la Paritària, per examinar la documentació, proposar modificacions, etc. “Queda
bé”, però precisament això no s’ha complert a la reunió de la CDPAS del 2.10.15
a la qual es van sotmetre a discussió propostes que no van ser prèviament
negociades, ni tampoc informades.
8è paràgraf. Tal com s’ha redactat
el termini de 15 dies per finalitzar el “tràmit negociador” sembla que estigui
només per “cobrir l’expedient”. La reunió que es fa esment no té perquè ser
única. No ens trobem en unes modificacions puntuals o de petita repercussió.
Amb l’envergadura i transcendència de la RLT i les RAG cal tenir disposició a negociar i per tant, si cal, a continuar amb
d’altres reunions.
3.2. Elements a tenir en compte en l’elaboració i disseny de
l’RLT
3.2 b) es parla de la consulta de funcionarització dient que no serà
vinculant per a la universitat. Això és una modificació inacceptable dels
Acords. La consulta ha d’ésser vinculant,
si bé les condicions s’han de pactar amb la UB
A – Amb aquest redactat es deixa fora de l’anàlisi per a la
consideració del règim jurídic dels llocs de treball a la Comissió Paritària i
CE i JP. Per tant no és acceptable. D’altra banda, quin sentit té l’expressió utilitzada
“determinats col·lectius”?, és que hi ha previstos més canvis de règim jurídic?
3.3. Efectes de les modificacions
Segon paràgraf. Això
és una modificació inacceptable dels
Acords, atès que aquest estableixen que els efectes econòmics seran els
mateixos per a totes les modificacions, sempre que les tasques desenvolupades
existeixin en la data de referència.
3.4. Consideracions complementàries
Ja hem comentat en apartats
anteriors que els textos dels diferents Acords que mencionen al document no són
correctes o són incomplerts.
Així mateix el tema de “deixar sense
efectes” els Acords anteriors també hem comentat anteriorment la nostra
oposició.
·
Uns
primers apunts sobre la resta de punts del document:
Reduir el ventall retributiu.
Amb independència dels resultats
finals del Mapa de llocs de treball (F o L) i del procés de Valoració de
complements (c. específic- CE de PAS-F i c. de lloc de treball- CLT de PAS-L),
creiem que s’ha de reduir el ventall retributiu entre les retribucions dels
llocs que més cobren i els que menys. En aquest sentit no estarem d’acord amb
una proposta que a sobre incrementi el diferencial.
Mapa de llocs de treball
Per exemple, no estem d’acord amb la
proposta que es fa d’increment de nivell i CE de les Administracions de Centre,
pels següents motius: d’una banda suposen dos o tres increments retributius
consecutius (nivell i CE amb la RLT, i possiblement canvi subgrup de A2 a A1
per oposició interna) i d’altra banda perquè el nivell 27 proposat impedeix que
les persones A2 puguin optar a ocupar la plaça, com fins ara.
Pel que
fa al “nivells senars” no ens sembla adequat. Per exemple recordem que el nivell 17 es va crear amb la RLT 0,
exclusivament per adequar la valoració a les exigències de la Generalitat i
que pogués ser aprovada. No va ser en cap cas un nivell pensat per a
l’Estructura, i tampoc ho hauria d’ésser ara.
Cal incloure un nou perfil de lloc de treball, que CCOO ja va proposar fa mesos per
afegir més possibilitats de promoció al personal auxiliars de serveis. En concret ens referim al “Tècnic
d’informació”.
Cal justificar adequadament els nous
perfils introduïts al CRAI i les relacions amb la resta de places existents,
cap amunt i cap avall.
·
Mobilitat:
En una primera “lectura” sembla que
es vol tenir a tothom “a disposició discrecional” dels caps! S’ha de justificar
molt bé la motivació i les limitacions. En tot cas no ens sembla adequat el
redactat actual.
·
Implementació.
Proposta de Gerència (punt 4.5: adequació a l’estructura prevista
d’aprovació de l’RLT):
“En el cas d’aprovacions parcials d’estructures
per Consell de Govern, la provisió serà per adscripció provisional fins
l’aprovació definitiva de totes les estructures. Un cop s’hagin aprovat totes
les estructures de la Universitat de Barcelona, es realitzarà un concurs
general.”
Aquesta
proposta és molt problemàtica a l’hora de fer les adscripcions i provisió de
llocs de manera definitiva, entre d’altres motius perquè el concurs general esmentat està previst
convocar-ho a l’últim trimestre de 2016.
A banda
de la credibilitat que pugui tenir el calendari previst: com s’atorguen les
adscripcions provisionals? Quins efectes tindrà en el concurs posterior?
·
Provisió
de llocs de treball
S’han d’analitzar amb molt de cura
les diferents casuístiques, les que s’adjudiquen de manera transitòria però
també les corresponents a adjudicacions definitives (siguin per concurs o per
reassignació d’efectius) per tal d’evitar greuges comparatius i no impedir el
dret a la carrera professional.
Pel que fa al “Barem” que es proposa
en el cas de PAS-F la proposta és un canvi radical caldrà valorar-la però ja
hem insistit des de fa anys (davant de propostes reiterades de la UB) que hi ha
aspectes que no tenen res a veure amb la valoració d’un concurs i són
inacceptables, com ara valorar el “sentit de pertinença”.
Annexos:
-
“Informe/proposta RLT Funcionaris fase 0” (7.2.2011). Veure annex
1.
-
“Característiques i implementació
de la RLT PAS-L” (26.2.2012) (inclou els “II Acords addicionals a la
RLT-L”). Veure annex
2.
-
“Documentació i informació necessàries per a les actualitzacions de la
RLT PAS L i F” (14.11.2013). Veure annex
3.
Gràcies per la informació detallada i per la vostra feina.
ResponElimina