Els informes* emesos pel cap
de “l’Oficina de Control Intern” (17 pàgines) i el cap
dels Serveis Jurídics (9
pàgines) de la UB respectivament, donen
la raó a la denúncia pública de CCOO sobre la pretesa regularització de
retribucions al passat Consell de govern d’11 de febrer de 2015, i que us vam
enviar el 9-2-2015
Tot i que
recomanen l’aprovació de les 88
situacions presentades, ho fan “exclusivament a efectes
pressupostaris” i només als efectes de “posar en coneixement”, que no d’aprovar.
Alhora posen de manifest les il·legalitats
dels respectius encàrrecs amb arguments molt contundents, i fins i tot amb
la consideració de possibles actes nuls.
És a dir, que el fet d’aprovar el document de les “retribucions” no suposa de
cap manera convalidar els actes irregulars/il·legals, els qual continuarien
essent presents.
D’altra banda, com
a qüestió col·lateral, però no menys important, l’informe del cap de l’OCI
alerta del perill en que es troben els
contractes “obra i serveis” vinculats a places estructurals no creades.
Davant
l’evidència d’aquest informes, CCOO-UB exigim que es justifiqui, prèviament a la seva
aprovació, cadascun dels casos. En definitiva demanem que es respecti la normativa vigent Com aquesta
justificació no s'ha fet demanem
novament l’ajornament d'aquest punt al pròxim Consell de Govern.
* Alguns comentaris
als informes de l’OCI i de Serveis Jurídics
De l’Informe del cap l’OCI:
A la pàgina 4: “Aquesta realitat de
facto realitzada al marge de la RLT ha provocat, en la pràctica, tota una
sèrie d’irregularitats administratives que es poden resumir en l’expressió,
utilitzada per la Sindicatura de Comptes: prescindint del tràmit administratiu
necessari”
A la pàgina 5: “ En tots els casos
les resolucions són personals i directes, no existint constància documental
de cap procediment que garanteixi un mínim de publicitat, concurrència i
homogeneïtat de criteris per tal d’evitar possibles incoherències internes en
matèria de llocs de treball”
“Aquests encàrrecs de funcions, utilitzat
en la majoria de supòsits, no es correspon al concepte “encàrrec de
funcions” recollit per la normativa en matèria de funció pública (Decret
123/1997)”
A la pàgina 6: “La documentació facilitada (per RRHH)
consisteix exclusivament en la resolució corresponent (...) es limiten a
esmentar la nova necessitat sorgida (...) no s’acompanya cap document
descriptiu i/o justificatiu”
“En cap cas existeix una argumentació
específica acreditativa d’aquests aspectes ni consta una contextualització dels mateixos ni cap element que pugui
acreditar una coherència interna en l’organització”
“No existeix cap document que amb
data actual es pronunciï en relació a la continuïtat o no de les circumstàncies
que van donar lloc a aquestes resolucions”
Pàgina 7: “... podem concloure que ens trobem, de forma generalitzada,
davant d’una situació de mancança de motivació i de competència (...) Aquets
aspectes poden ser causa de nul·litat de l’acte”
“Resulta difícil d’imaginar, segons
el parer d’aquest interventor” (...) les conseqüències directes de la nul·litat
d’aquests actes. La qual cosa ens porta, de forma inexorable, a la necessitat
de trobar una solució ajustada a la normativa vigent de la situació
generada en el transcurs de tots aquests anys i derivada de la manca de RLT i de la inèrcia seguida en la
gestió de personal de la UB” (lògicament es refereix als màxims
responsables: Gerència i Recursos Humans)
Així mateix desqualifica els objectius plantejats l’informe que es va
enviar a aprovació del Consell de Govern de l’11 de febrer:
-
No és cert que la “despesa estructural de la plantilla de personal s’adeqüi
al marc competencial establert (pàg. 10)
-
No és cert que es “garanteixi la publicitat i transparència (pàg. 11),
entre d’altres, per que “els casos que es presenten precisament es
caracteritzen per la seva manca de publicitat i de transparència en el seu
moment”
-
No és cert que sigui una “adequació legal de les accions que es duguin a
terme” (pàg. 11)
Sobre l’abast real de la qüestió portada a aprovació al
Consell de Govern i posterior Consell Social, l’informe afirma (pàg. 12):
“qüestió estrictament relacionada amb
la despesa pressupostària (...), tot i ser irregular”
“no implica ni tan sols vincula (...)
la RLT”
“implica l’autorització explícita i
concreta (...) únicament referida a aquest exercici pressupostari.
Riscos que esmenta l’informe de l’OCI:
Entre d’altres la possible
“judicialització de la situació”, amb la sol·licitud de la “declaració de
nul·litat dels actes” (pàg. 13)
Sobre la situació actual s’afirma (pàg. 14):
-
“Situació d’irregularitat i/o il·legalitat
administrativa”
- “No garanties dels principis bàsics de publicitat, concurrència i
desenvolupament d’una carrera administrativa que es basi en els principis de
mèrit i capacitat”
- “No transparència”
- “Limitació en la carrera administrativa dels treballadors de la UB en no
disposar de l’element bàsic (RLT)”
Pel que fa a l’apartat de “Conclusions” (pàg. 14), en
destaquem:
-
“ Ens trobem, de forma generalitzada, davant d’una situació de mancança de
motivació, de competència i del procediment establert (...) poden ser causa de nul·litat dels
actes”
Pel que fa a l’apartat de “Recomanacions”
(pàg. 16), en destaquem:
- “4. Simultàniament (amb l’aprovació) i, si
es considera, amb caràcter prioritari (...)
a) La revisió de tots els casos
afectats (...)
b) Fruit d’aquesta revisió procedir
a la motivació, justificació i aprovació per l’òrgan competent” fins
l’aprovació, si s’escau, de la RLT.
-
10. Dotar-se (...) document base per a la motivació dels actes (...)
d’aquesta manera es pot garantir la realització d’una RLT amb un grau de motivació
adequat i suficient (...) existència d’una autèntica carrera administrativa
dels treballadors/es de la UB basada en els principis de mèrit i capacitat
(...)” (pàg. 17)
Altre situació: Regularització de “places” corresponents
a contractes “d’obra i servei”
L’informe del cap de l’OCI fa un advertiment
sobre els riscos en que es troben aquestes situacions (contractes i places)
i recomana: “8. Incorporar a l’estructura de la UB totes aquelles places,
actualment ocupades mitjançat contractes d’obra i servei, que es considerin
necessàries i procedir a l’oportuna adequació dels contractes existents (Pàg. 17)
De l’informe del cap dels Serveis Jurídics:
- Assumeix les consideracions de l’Informe
del cap de l’OCI
- “L’acord que pugui adoptar el Consell de
Govern (... i el consell social), no podrà ser mai aprovar” (pàg. 3), ja que
l’acord ha estat pres de manera global” (amb el Pressupost 2015) i recomana
“constatar que dins la partida del Capítol 1 del pressupost (...) consta la
despesa corresponent a retribucions en llocs de treball o complements i
gratificacions 8...)”
Esta tot podrit.
ResponElimina