1. Presentació de
la seva candidatura
1.1. Davant les
problemàtiques actuals i les perspectives de futur, què motiva que es presenti
a les eleccions i quins fets diferencials, respecte de les altres candidatures,
creu que pot aportar per fer-hi front?
La situació de la Universitat
de Barcelona, després d’uns anys de forta contenció pressupostària com a
conseqüència de la crisi, es delicada interna i externament. Internament pel
desencís i la manca de confiança, i externament per el manteniment d’una
situació econòmica resultat d’un finançament que es manté injust des de fa
anys, pel conjunt del Sistema Universitari, però especialment per la UB i que
afecta la casa en un dels moments més transcendents com a resultat de la
urgència del relleu generacional en el PAS i el professorat. Paral·lelament la
pèrdua de drets laborals i especialment l’alta iniquitat del model
d’universitat pública amb preus i un baix nivell de la política d’igualtat
d’oportunitats (beques salari) deixen el panorama del pròxims anys amb uns
reptes extraordinaris.
Aquesta situació no pot
abordar-se sense un alt nivell de cohesió interna entre la comunitat
universitària de la UB amb el lideratge d’un rector, elegit amb el màxim
consens, capaç d’abordar els reptes marcats amb experiència, coneixement de la
UB i del sistema universitari, amb respecte per part de les administracions i
les altres institucions, amb competències provades de negociació i gestió de
l’administració pública, amb un tarannà dialogant però dur i amb uns valors
clars de defensa d’una universitat pública excel·lent amb equitat. Aquestes
característiques estan en el meu cas demostrades i és en aquest difícil moment
en que el meu compromís amb la Universitat de Barcelona es més necessari.
1.2. Quin és el seu
“currículum acadèmic”?
Màrius Rubiralta (Manresa,
1952). Doctor en Ciències Químiques i catedràtic de Química Orgànica a la
Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la UB, la seva línia de
recerca s'ha centrat en la síntesi orgànica relacionada amb la preparació de
fàrmacs. Aquesta activitat s’ha realitzat fins l’any 2015 com a professor del
Laboratori de Química Orgànica de la Facultat de Farmàcia. Soc autor de més de
cent publicacions internacionals i he dirigit quinze tesis doctorals. He
publicat el llibre Piperidine, Volume 43. 1st Edition. Structure,
Preparation, Reactivity, and Synthetic Applications of Piperidine and
its
Derivatives. M. Rubiralta, E. Giralt i A. Diez.
Atta-ur-Rahman Ed., Elsevier, Amsterdam, (1989). Actualment m’he
incorporat al Departament de Nutrició, Ciències de l’Alimentació i Gastronomia
com a professor de Química Orgànica dels Aliments al Campus de l’Alimentació de
Torribera. Rector de la Universitat de Barcelona, des del maig del 2005 a
l’abril del 2008, quan vaig acceptar el càrrec de Secretari d’Estat d'Universitats.
Posteriorment, Secretari General d’Universitats del Ministeri d’Educació entre
l’abril del 2009 i el gener del 2012.
Al llarg de la meva trajectòria
professional, he ocupat els càrrecs de director del Departament de Farmacologia
i Química Terapèutica, de vicepresident de la Divisió de Ciències de la Salut i
de vicerector de Recerca de la UB.
2. Oposició a les
retallades
2.1. Davant les retallades
pressupostàries, i incompliments econòmics, que pateix la UB per part de la
Generalitat de Catalunya, sap quin és el deute d’aquesta amb la UB? I quines
mesures concretes proposa per fer-li front? (retallades conjunturals i
estructurals)
Segons l’informe dels auditors,
a 31 de desembre de 2015 el deute total de la Generalitat amb la UB superava
els 8 milions d’euros, dels quals uns 6 milions corresponien a deutes dels anys
2011, 2012, 2013 i 2014, i uns 2 milions al 2016. Aquest deute va baixar molt a
finals de 2015 perquè la Generalitat va pagar més de 55 milions per fer front a
pagaments de factures a tercers gràcies a diners del FLA.
És evident que la Universitat
de Barcelona ha sofert un doble problema: El derivat de les retallades
generalitzades a múltiples àmbits, però també el d’un tractament clarament
discriminatori en el finançament i inversions de la Generalitat. No podem
confiar en una redistribució del finançament actual, políticament molt difícil,
l’única solució realista és un creixement global de recursos amb un compromís
de modificació dels criteris de distribució dels que es puguin aportar de forma
suplementària, més la recuperació del terreny perdut en el PIU. En aquest punt
caldrà recuperar la priorització del Pla d’Inversions 2007-2013 que va quedar
congelat l’any 2010 com a conseqüència de la Llei d’estabilitat pressupostària
i no s’ha renegociat. El cost de l’ampliació de la Facultat de Dret que estava
prioritzada en l’anterior pla haurà de renegociar-se de forma urgent per
clarificar l’horitzó del PIU 2017-2020.
En altres qüestions (p.e.
capítol de personal) caldrà una acció mancomunada del conjunt de les
universitats, que estem disposats a liderar. Cal indicar que seran també
necessàries actuacions potents de cara al govern central, en temes com la
dotació de beques o el finançament de la recerca.
2.2. Davant les retallades
de drets laborals que pateix la UB per part de la Generalitat de Catalunya,
quines mesures concretes proposa per fer-li front? (retallades conjunturals i
estructurals)
La retallada de drets laborals
(com en el conjunt de les administracions públiques), ha estat en part
paral·lela als retrocessos que s’han produït a d’altres aspectes de l’activitat
universitària i en el finançament global del sistema universitari, i en
particular de la UB. La reversió d’aquesta situació, que ha de començar pel
compliment íntegre de la resolució del Parlament de Catalunya de gener de 2016,
passa per mesures de caràcter intern a negociar, tot i que depén en bona mesura
de la superació de l’actual situació d’insufiència en el finançament de la
nostra Universitat, d’acord amb l’estratègia i principis que s’exposen en atres
apartats..
Proposem treballar conjuntament
amb els representants dels treballadors i treballadores per acordar la
priorització de les peticions de recuperació dels drets laborals davant de la
Generalitat, del CIC i de les plataformes d'universitats públiques que es
realitzin i fer un discurs conjunt que podria portar-se a aprovació per part
d'un consell de govern.
2.3. Amb els recursos
econòmics actuals es fa inviable tenir adaptada, de forma generalitzada, la UB
a les previsions de l’EEES. Què proposa per fer front a aquesta situació?
El procés d’adaptació a l’EEES
ha progressat en bona mesura per l’acció voluntarista de les persones
implicades, hi ha molta feina feta, molta innovació i sovint resultats prou
bons. Ara bé, les primeres expectatives han hagut de ser corregides i la situació,
tot i ser diversa als diferents centres i ensenyaments, no és prou
satisfactòria a nivell global. Caldrà fer més si volem que la UB sigui una
referència de qualitat de programes formatius i de docència a tots els seus
àmbits. Hi ha un cert marge per a mesures de racionalització acadèmico-docent i
d’impuls de la millora de la docència, però és evident que sense solucionar la
situació de precarietat d’una part important del professorat o sense
desenvolupar perfils professionals del PAS adients i en situació d’estabilitat
no podrem avançar de forma
general i ràpida. Els elements
que cal posar en joc per continuar progressant en aquest camp són força clars
(marcs normatius i organitzatius clars i adaptats als objectius, suport als
protagonistes del procés formatiu, potenciar els elements de qualitat,
progressar en el concepte de la UB com a institució formativa global, etc.),
algunes actuacions poden no necessitar recursos suplementaris, però moltes
altres sí.
2.4. Farà servir mecanismes
comunicatius, jurídics i de mobilització per denunciar els
atacs a l’autonomia
universitària i l’ofegament econòmic?
Cal plantejar una estratègia
que necessitarà combinar la negociació amb la visualització explícita per
diferents mitjans de la situació viscuda des de la fa anys per la nostra
Universitat, que ha aconseguit una molt bona posició sense perdre de vista la
seva funció social.
La situació econòmica,
d’ofegament per part de la UB, requereix d’un complicat model de negociació que
va des de una clara i inequívoca alineació del Consell Social amb el diagnòstic
i la proposta de millora del model de finançament ordinari i del necessari i
urgent Pla d’inversions 2017-2021, a la creació d’un marc estable de negociació
amb l’administració catalana fins a establir una projecció de millora escrita,
passant per una plataforma negociadora del conjunt d’universitats públiques amb
la finalitat de negociar un creixement plurianual que ens acosti a les
inversions en educació superior d’altres països europeus en els que ens emmirallem
políticament.
Caldrà especialment posar de
manifest que sense les universitats en general, i sense la Universitat de
Barcelona en particular, no hi possibilitat de construir un país millor que
tingui en el coneixement un dels seus pilars fonamentals i que pugui
desenvolupar-se en termes d’equitat i cohesió social.
2.5. Mitjançant diferents
àmbits en els que participa la UB (Mesa d’Universitats, Consell
Interuniversitari, etc) s’aproven retallades de drets del personal de les
universitats. Es compromet a fer que la UB faci públic el seu posicionament en
tots el àmbits per a exigir el retorn dels drets laborals arrabassats als
treballadors i a les treballadores de la UB?
El compromís s’estén no només
com a Universitat de Barcelona sinó també com a acció de coordinació i
cooperació amb el conjunt del sistema universitari públic amb la finalitat de
recuperar una veu comuna forta i responsable amb els drets del treballadors i
treballadores (PAS i professorat) de la universitat. Cal un posicionament clar,
dur i responsable d’exigència del retorn prioritzat i continuat d’aquests drets
en el marc realista de la recuperació econòmica de Catalunya.
2.6. Davant les continues
retallades que està patint la Societat en general, n’hi ha molts centres
públics (hospitals, escoles, etc) que fan visible el seu rebuig. Pel contrari,
en el cas de la UB, la pràctica habitual és amagar-ho i, fins i tot, impedir
accions que sorgeixen de la pròpia Comunitat Universitària (ordres de neteja
permanent de cartells en molts Edificis, etc). Creu que la UB ha de fer visible
el rebuig a les retallades? En cas afirmatiu, com proposa fer-ho?
La Universitat de Barcelona ha
de combinar una estratègia de negociació externa forta i creïble amb una
cohesió interna visible amb la finalitat de reforçar el lideratge del rector, i
en general del rectorat, durant el procés. Una forma de cohesió interna i de
posicionament extern és la visibilitat d’una situació injusta. No s’ha d’amagar
el rebuig general a les situacions injustes tot i que cal realitzar-les amb un
nivell de qualitat i respecte com correspon a una universitat de referència,
integra i ètica, com la Universitat de Barcelona.
3. Defensa de
l’autonomia universitària
Davant de les propostes de
governança que anuncia el Govern de la Generalitat de Catalunya per controlar
políticament a les universitats (per exemple amb el nomenament del rector/a per
part d’un Patronat extern a la Universitat o els nomenaments en cascada dels
diferents càrrecs – tipus jeràrquic ), quina opinió en té?
La meva opinió és que avui és
impensable ni tan sols posar el tema sobre la taula quan s’ha arribat a un tant
alt grau de destrucció dels ponts de millora i modernització de la universitat
catalana, i també de l’espanyola, contràriament al que s’ha fet a Europa. El
menysteniment del dret a l’estudi d’educació superior, la deixadesa de la
política de beques, l’equivocada política de preus, el menyspreu a l’Estatut de
l’Estudiant Universitari i al consell d’estudiants negociador de les normes,
decrets i lleis, la manca d’un l’Estatut del Professor Universitari, la manca
d’un pla de millora professional del PAS i els incompliments de l’EBEP, la
negativa a un
model estable de finançament
universitari que sigui just, una legislació favorable a la universitat privada
en detriment de la pública com es demostra pel creixement desmesurat
d’aquestes, entre d’altres. Sense confiança entre els actors i les
administracions no hi pot haver taula de diàleg per racionalitzar la governança
en el marc de la participació democràtica. Aquesta situació no és dona i la
meva opinió és que aquest tema ha de congelar-se fins al retorn de tots els
drets que defineixen la universitat pública. La política Wert va destruir els
ponts existents i ara serà difícil una nova etapa de confiança i credibilitat,
ni tan sols fent servir l’estratègia d’un “pacte per l’educació”.
4. Estructuració
de la plantilla de la UB (PAS I PDI)
Quina estructura
organitzativa de llocs de treball creu que ha de disposar la UB? Com i quan es
realitzarà el reconeixement de les tasques que desenvolupa el personal? Com i
quan definirà la carrera professional del personal? Quin calendari proposa per
a la realització d’una autèntica RLT?
No es pot avançar en la
modernització de la UB, ni es pot mantenir una declaració de referència de la
UB en els sistemes universitaris sense millorar i acordar el paper del PAS en
la modernització de la institució en tots els fronts, docent, de recerca i de
gestió. Cal una estructura organitzativa analitzada i pactada conjuntament que
consideri els reptes de la institució en un mig i llarg termini. Uns llocs de
treball que estiguin definits amb una valoració professional clara amb les
tasques identificades i acordades. Un procés participat i amb forta dedicació
de les parts, amb tot el suport tècnic als representants dels treballadors per
a fer millor la feina de definició de la derivada carrera professional del
personal. Aquesta haurà d’incorporar la visió de la UB en els pròxims anys i el
important paper que ha de jugar el PAS en la necessària professionalització de
la futura universitat. Confiança, diàleg, negociació i respecte a les idees.
Participació amb dedicació i planificació però sense imposicions. Clara
voluntat de dedicació intensiva de les persones i unitats durant l’any 2017 per
arribar a un consens d’una autèntica RLT. Com a punt de partida la proposta es
arribar abans de vacances d’estiu amb el document consensuat per a la seva
tramitació.
Pel que fa al PDI, la UB ha de
definir la carrera acadèmica i les necessitats a mig i llarg termini. El relleu
generacional s’ha de garantir i planificar, i aquesta planificació determinarà
les expectatives dels que inicien la carrera acadèmica. En l’àmbit del PDI, la
carrera comença per una beca predoctoral i continua amb la figura del becari
postdoctoral fins arribar al lector, i d’aquí a l’agregat com a contracte
permanent o a TU perquè és important exigir de l’Administració la convocatòria
de places de funcionari. Al mateix temps, és important també estudiar juntament
amb l’Administració la possibilitat de crear places de col·laborador o afins,
amb remuneració justa, com a etapa anterior al lector. En cap cas la carrera
acadèmica no pot començar amb la figura d’associat ni incloure-la. Cal anar
indicant a les administracions corresponents a través de la CRUE que un dels
problemes actuals de la gran bossa d’associats es deu a no haver estar àgils
per modificar la barrera de 5 anys de lector en una situació excepcional
d’aturada a la part final de la carrera com a resultat de una taxa de reposició
molt insuficient. Cal una revisió excepcional i temporal fins a normalització
de la crisi i la recuperació econòmica d’aquesta barrera arbitraria.
Les tasques que desenvolupa el
PDI estaran reconegudes en el PDA, tant de recerca com de docència, que posi en
valor tota la feina que fa. Això implica revisar els criteris del PDA actual i
proposar-ne de nous, sobretot per tal d’incloure i valoritzar la docència.
5. Transparència
en la informació
Una crítica habitual i comú
a les Administracions Públiques és l’opacitat en la informació rellevant que es
facilita tant a la Societat com a la pròpia Comunitat Universitària.
Creu que la UB es
suficientment transparent en la informació que facilita, tant de caire econòmic
com de política de personal? Quines mesures proposa per a la millora de la
informació?
El desenvolupament del portal
de transparència és una de les responsabilitats que hem agafat i que gestionarà
la Secretària general. Tot i les primeres experiències cal manifestar que cal
millorar-ne molt la qualitat i la facilitat de comprensió de les dades
aportades per part de la societat en general, així com de la comunitat
universitària. Equilibri en els àmbits de transparència entre els econòmics, de
personal, funcionals i estructurals. Caldrà que experts en participació i
transparència en l’administració pública validi el model emprat i s’executin
anualment validacions externes o acreditacions. Cal una forta relació entre els
objectius de la transparència amb els valors de la responsabilitat social
universitària, una obligació de tota universitat pública. Cal tenir present que
la credibilitat i prestigi d’una universitat, i un element determinant d’una
elecció d’universitat per part dels estudiants, estarà cada cop més lligat al
grau de transparència i a la qualitat
d’aquesta informació. A més, la
transparència pot millorar notablement, cal establir circuits per donar a
conèixer els criteris d’estabilització de PAS i PDI, de promoció, de
distribució de places, etc.
Les propostes de millora es
podrien situar també en la descripció dels objectius i accions del programa de
la nostra candidatura per fer-ne un estricte control del seu desenvolupament i
que van realment dirigits a millorar la transparència (tant en relació al
contingut mateix del Portal -en relació a les dades concretes que cal
publicar-hi- com de l'assegurament que la informació que arribi efectivament).
6. Defensa dels
treballadors i les treballadores
6.1. Es compromet a mantenir
els contractes temporals i els nomenaments d’interins actuals?
El compromís amb
l’estabilització del personal es inequívoc. Es realitzarà amb transparència i
diàleg segons les característiques de cada contracte i en un marc financer
plurianual 2017-2020.
6.2. Quins criteris concrets
creu que són els que justifiquen la consideració d’un lloc de treball com a
estructural? Quin projecte presenta per a l’estabilització d’aquests llocs?
La necessitat docent i de
recerca demostrables del departament i centre en què es troba, en el conjunt de
les places d’aquell departament o centre. Projecte: convocar places tenure
track o places permanents si és possible a nivell pressupostari per
estabilitzar el personal de qualitat contrastada que ja hi hagi com a contracte
temporal. Equilibrar l’esforç de la universitat en l’àmbit prioritari de
l’estabilització, a nivell intern, amb una política estratègica de captació de
talent extern sempre que ho requereixi el projecte de planificació en termes de
relleu generacional i amb visió d’oportunitat.
6.3. Quina proposta realitza
per a l’estabilització del personal contractat amb finançament extern (a càrrec
del capítol 6,...) i que porta molt anys a la UB?
Cal examinar les condicions del
personal contractat i les expectatives que genera la seva activitat en el grup
docent o de recerca i les necessitats de relleu generacional. Un factor cabdal
és l’anàlisi individual de com s’insereixen en el projecte docent i
investigador del centre, departament i del grup o institut de recerca propi.
L’antiguitat de cada situació serà un factor a tenir molt en compte juntament
amb la situació de context.
6.4. Es compromet a no
realitzar cap externalització de les tasques i els serveis que són realitzats
actualment per personal de la UB?
He indicat ja que la millor
fórmula que hauríem de tenir per no perjudicar les dinàmiques poc previsibles
en el marc dels canvis en els programes estatals i internacionals és que tota
nova necessitat tingui una oferta interna amb un mecanisme àgil però amb
garanties i que s’acompanyi, si es requereix, d’una partida de formació
específica i intensiva que permeti una incorporació a curt termini. En cas
negatiu, i si està justificat com a resultat de les dinàmiques dels sistema
universitari s’haurà de buscar provisionalment de forma externa. Cal treballar
en el perfeccionament d’un “repositori” del currículum voluntari del PAS que
faciliti la visió de l’alta qualitat del personal de la casa incloent interins
i altre personal no permanent.
7. Altres temes
més sectorials dels diferents col·lectius
PDI
7.1. Promoció de PDI
acreditat a càtedres (laboral o funcionari). Quina proposta i calendari en fa?
La promoció del PDI acreditat
com CU és una necessitat per mantenir creïble la carrera acadèmica. La
modificació de la taxa de reposició al 100% facilita una millor planificació.
Es crearà una comissió d’estudi per establir en un termini de tres mesos uns
criteris justos i acceptables amb els acreditats per determinar uns barems de
prelació, i consensuar-los amb el Comitè d’empresa o Junta PDI i portar-los, un
cop acordats, a la CPCG i al CG per a la seva aprovació. A partir d’aquests
criteris s’estableix una prelació d’acreditats que permet donar una certa
previsió en la convocatòria de les places. Aquesta
activitat ha d’anar en
paral·lel a la planificació econòmica inicial del Vicerectorat d’Economia i
Organització en el marc plurianual 2017-2020.
7.2. Estabilització de PDI
acreditats. Quines propostes realitza per a que es convoquin les places
d’Agregat o Professorat Titulat Universitari?
Defensar i negociar
(individualment i com a sistema universitari català) davant de la Generalitat
de Catalunya la importància de tenir un PDI estable que garanteixi la qualitat
de la docència i la continuïtat de la recerca que es fa a la UB. Negociar,
aportant una justificació d’oportunitat, i en aliança amb altres universitats
catalanes, una convocatòria de TU durant el període de construcció del relleu
generacional i de forma excepcional, almenys, durant la recuperació dels
nivells econòmics i de finançament als de l’etapa d’aproximació als indicadors
europeus en relació al percentatges del PIB. Establir un mapa del personal
temporal acreditat i també dels llocs on és urgent renovar el personal perquè
no es perdin grans iniciatives docents o de recerca o projectes estratègics
nacional o internacionals que han costat molt de temps en obtenir. Establir uns
criteris d’estabilització, dialogats, equilibrats i transparents, d’acord amb
les especificitats dels centres i les circumstàncies dels acreditats.
7.3. Contractes realitzats
fora de la carrera acadèmica, és a dir, l’enllaçament de diferents tipologies
contractuals (becaris, predoc, postdoc, Juan de la Cierva, Ramon y Cajal,
etc).Quines propostes i calendari en fa?
Cal diferenciar clarament la
primera activitat de construcció de la carrera amb la formació d’investigadors
joves a partir de les dues vies de priorització la FPU i la FPI (simplificant)
de les etapes d’incorporació de personal extern doctor en períodes diferents de
la carrera postdoctoral. No pot tancar-se la UB com a universitat intensiva en
recerca, que vol mantenir en molts camps de coneixement un nivell de referència
internacional, en mecanismes d’atracció de talent extern. La planificació
d’aquestes places ha de fer-se amb la participació dels instituts propis de
recerca i altres estructures de recerca de la UB juntament amb una atenció a la
qualitat de l’oferta que es realitza.
Igualment com en el cas
anterior cal estudiar cada cas també en el seu context acadèmic i especialment
en l’àmbit de la planificació del relleu generacional sectorial. En termes de
cofinançaments cal gestionar al màxim les possibilitats pressupostàries
juntament amb la negociació per no perdre oportunitat de captació de talent que
ens doni un salt de qualitat per culpa de la manca de recursos.
7.4. Acordarà un pla
d’estabilització amb el Comitè d’Empresa del PDI? Amb quins criteris?
El comitè d’empresa del PDI és
una peça fonamental en qualsevol negociació, i especialment en
l’estabilització. Confiança, diàleg i negociació són necessaris per avançar a
partir d’aquesta difícil situació de que partim. Comptem compartir objectius
amb el comitè d’empresa i per tant també generar complicitats. La prioritat és
l’estabilització i l’eliminació de la precarietat, per tant, els representants
dels treballadors han d’aportar la seva experiència a l’hora d’establir els
criteris que facin aquesta acció més justa. Això s’ha de fer tenint en compte
les necessitats urgents de relleu generacional i la planificació a curt i mitjà
termini, perquè són elements que van lligats els uns amb els altres.
7.5. Acordarà un protocol de
relació amb el Comitè d’Empresa del PDI, per garantir les competències de
l’art.64 de l’Estatut dels Treballadors?
L’article 64 de l’Estatut dels
Treballadors marca els drets d’informació i consulta i de competències. És en
definitiva el marc legal de garanties de la relació entre el rectorat i el
Comitè d’Empresa del PDI. Ens comprometem a establir en el marc de confiança i
diàleg expressat durant la campanya el dret a ser informat i consultat sobre
totes les accions que tinguin a veure amb el PDI seguin temporalment les
obligacions que marca la llei i que s’ha de convertir en model o protocol de
funcionament bilateral. Especialment important serà la informació i consulta en
relació a les negociacions sobre el finançament i el programa de carrera
acadèmica i de relleu generacional amb l’administració, elements claus en el
desenvolupament de les accions d’estabilització i promoció. A més, i d’acord
amb l’apartat 7 de l’article 64 es tindrà especial atenció en els elements
indicats en especials els que comporten vigilància i control de les condicions
de seguretat, salut i prevenció, i de sostenibilitat mediambiental (a través de
la potenciació de la funció de l’OSSMA) i de vigilància
7.6. Es revisarà el PDA? En
quin sentit?
La UB ha sigut pionera en la
rendició de comptes a través d’un model de transparència de la seva dedicació a
l’activitat acadèmica que li està assignada. Cal millorar-ne de forma
continuada elements o disfuncions que es troben especialment com a conseqüència
de la complexitat de la casa i de les diferències existents entre àmbits de
coneixement molt diferents. En aquest sentit es revisaran els criteris del PDA
de recerca per incloure-hi alguns aspectes que en aquest moment no hi estan
considerats i valorar-ne d’altres, i s’hi inclouran millores en l`àmbit de
docència per tal que el PDA reflecteixi no solament la docència reglada, sinó
també les activitats extraordinàries de docència com seminaris, substitucions,
cursos extraordinaris, etc, i de les activitats noves resultants de la
implicació en convenis externs de pràctiques o d’altres situacions resultants
de les noves metodologies d’aprenentatge.
7.7. Tindrà en compte el 51%
?
La UB ha de procurar complir la
llei i la proporció del 51% de personal funcionari, així com la proporció
adequada entre professorat permanent i no permanent. Les accions
d’estabilització i també la sol·licitud convençuda de places de funcionari
s’encaminen en aquest sentit.
PAS
7.8. Mantindrà l’actual
gerència i equip de Recursos Humans?
Con ja és habitual, davant d’un
nou equip rectoral amb uns valors i models de funcionament clarament
expressats, es busquen equips de gerència que complementin aquesta forma de
govern i aportin confiança al conjunt del personal de la casa a l’inici de la
nova etapa. En aquestes condicions i en la situació econòmica de negociació que
s’ha indicat abastament el procés de selecció de candidat a gerent i del seu
equip es realitzarà després de la presa de possessió d’acord amb l’actual
normativa de Consell Social. Tota negociació amb potencials candidats es
realitzarà amb transparència amb el representants dels treballadors.
7.9. Mantindrà els Plans
d’Ordenació de la Reforma Administrativa i de Gestió del PAS? Quin és el seu
model de “organització”?
Donarem el temps just i
necessari per fer una bona feina de valoració dels llocs de treball implicats i
arribar a un document PO útil per la planificació a mig i llarg termini, així
com per programar les necessitats econòmiques necessàries i ajudar la
negociació. Sempre amb la voluntat de tenir consensuada l’RLT en la data
indicada de 2017. Mantenir la feina realitzada fins avui, promoure algunes
correccions menors si han de permetre millores de funcionament substancials,
donar major atribucions a la reforma en termes de descentralització de funcions
avui en mans del rectorat i modernitzar les estructures amb criteris de
professionalització, proximitat amb els usuaris, internacionalització i
eficiència.
7.10. Es compromet a lluitar
per recuperar la jornada de 35 hores? I mantenir els projectes actuals de
Gestió del Temps i de Conciliació?
Si. A més de mantenir els
projectes de gestió del temps i conciliació caldrà un treball conjunt amb els
representants del personal per fer l’anàlisi de possibles millores que de forma
consensuada es pugui introduir per donar-li un nivell superior d’importància i
de coresponsabilitat.
7.11. Es compromet a que els
representants del personal puguin fer un seguiment de l’accés de personal
temporal i interí?
Si
7.12. Es compromet a evitar
al màxim les comissions de serveis i les diferents tipologies d’encàrrecs? I
que en els casos que excepcionalment s’hagin de fer, els representants del personal
puguin fer un seguiment de l’atorgament, i de la motivació?
És evident que una universitat
rica, innovadora, dinàmica i influenciada per un sistema universitari a
Catalunya i especialment a l’estat amb poca cultura de la planificació i en un
continu canvi, aquesta situació es seguirà donant a la UB. El problema es troba
en la manca de claredat, transparència,
seguiment i avaluació
periòdica. Caldria una comissió mixta, amb representants del personal, que fes
el corresponent informe periòdic raonat i que servís de base de decisió sobre
la seva continuïtat.
7.13. Creu que s’han de
mantenir el personal de lliure designació quan el càrrec que els va nomenar ja
ha cessat?
No. S’haurà de presentar un
resum de les activitats realitzades i dels objectius aconseguits per valorar-ne
la continuïtat o canvi a partir de la nova situació i sempre amb la
possibilitat de que es pugui presentar un informe per part de l’òrgan de
representació corresponent.
7.14. Com solucionarà la
problemàtica actual que comporta el fet de què tasques estructurals de PAS
s’estiguin desenvolupant per personal aliè (Fundacions) o precaritzades
(becaris)?
Les dues situacions cal
analitzar-les per separat. Cal un estricte control de les beques de
col·laboració amb la finalitat que no siguin només determinades per la petició
de necessitat sinó que cobreixin clarament una funció complementària a la
formació. Per un costat els estudiants han de tenir clara les funcions
d’aquestes activitats (estricte funció relacionada amb la seva activitat
acadèmica i com a complement de formació) i la dels representants dels
treballadors per no suplir una necessitat de lloc de treball permanent sense
contrapartida formativa.
La segona activitat, que es
dona a partir d’una suposada major experiència professional en un tema
administratiu o de gestió de la persona externa, el problema és la manca
d’oportunitat de promoció interna a través de la corresponent mobilitat,
temporal si l’activitat ho és, o de l’externalització un cop tancat aquest camí
i sempre amb transparència i claredat de la temporalitat. Aquestes situacions
ens han de moure cap una urgent formació professional interna per atrapar les
necessitats que ens arriben de la normal internacionalització de la UB.
8. Reduccions de
càrrecs i de les seves retribucions
Malgrat que el nombre de
personal que treballa a la UB s’està reduint, i malgrat les fortes retallades
de drets al personal, observem una gran proliferació d’alts càrrecs i personal
de lliure designació. Comparteix aquesta opinió? Reduirà les estructures
formals i reals de càrrecs, acadèmics o administratius, així com les
corresponents retribucions?
Cal realitzar una revisió
d’aquestes situacions i només aquelles que es justifiquin adequadament haurien
de continuar. Cal que complementàriament a la nova estructuració de la UB es
realitzi una segona fase de clara descentralització de l’estructura del
rectorat. És per això que cal la reducció d’estructures centrals sempre que el
millori l’eficiència del govern amb una major aproximació als usuaris. El nou
equip rectoral hauria de donar exemple aprimant l’estructura acadèmica de
govern i donar major joc als professionals de la universitat. En resum,
l’element clau no ha de ser només l’estalvi sinó que la Universitat de
Barcelona mantingui el grau de qualitat que li correspon amb la mínima
utilització de les figures d’alts càrrecs i lliure designació.
9. Més democràcia
i més negociació amb els/les representants/es del personal
És força habitual en les
relacions entre l’Administració i els representants sindicals confondre
informar amb negociar. Clarificarà els respectius àmbits de negociació? com?
He indicat prèviament que la
confusió no és només informar per negociar. És també informar per dialogar,
informar per establir models de confiança i de coresponsabilitat en la defesa
dels drets i del model d’universitat pública. Informar per si sol no és
suficient per establir el grau necessari de confiança. Sense informació amb
objectivitat, transparència no hi ha possibilitat de participació.
La informació és prioritària i
es procurarà informar no solament els representants de personal sinó el
personal mateix. Els representants sindicals són essencials a l’hora de
negociar els punts importants de la política de PDI i PAS i és molt més
productiu intentar arribar a un consens i a un acord de complicitat, que a més
augmenta la força de la institució davant de l’Administració pública, que no
pas informar de criteris presos unilateralment. Cal acceptar no obstant les
diferències al final del procés.
10. Salut laboral
Quina valoració fa de la
situació actual a la UB? I quines propostes en fa?
No és satisfactòria ni pel
mitjans que hi hem dedicat ni per la importància que es dona des de nivells
alts de responsabilitat. Una Universitat Saludable, com ho vol ser la UB, ha de
ser més que un eslògan. La vigilància de la salut i la pràctica física i una
alimentació saludable son elements que conformen el nivell d’excel·lència.
Creiem en un personal que a més de qualitat en el lloc de treball tingui
l’acompanyament de la institució en valors de salut, de vida saludable i del
nivell de benestar psicosocial. Al programa si ha dedicat un capítol específic:
Capítol 10. Universitat social, igualitària i inclusiva.
11. Polítiques
d’igualtat
Quina valoració fa de la
situació actual a la UB? I quines propostes en fa?
La Universitat és un espai de
saber, respecte, tolerància i bona convivència, tal com reflecteix l’Estatut.
El II Pla d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes és un exemple de la
voluntat de vetllar per aquests valors compartits. L’esforç fet per totes les
comissions dels centres de la nostra Universitat, coordinades per les persones
que formen la Unitat d’Igualtat, ha donat fruit en els quasi nou anys de
consolidació. La implicació de tots els centres ha permès elaborar d’un segon
pla ambiciós, veritablement transversal. Volem que aquesta activitat sigui un
referent per a tota la comunitat universitària i volem continuar el desplegament
programat per fer-lo més efectiu.
Estem a les portes de la
redacció del pròxim III Pla d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes de la
UB. Per a la redacció d’aquest tercer pla cal tenir molt present les
conclusions descrites en l’Informe de l’enquesta de la Unitat d’Igualtat al
PAS, PDI i Alumnat sobre la Igualtat de Gènere a la UB. També la valoració
positiva de les activitats des de les facultats i centrada en la visibilitat de
la pàgina web específica. El conjunt d’objectius i accions es troba al Capítol
10. Universitat social, igualitària i inclusiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada